Geen winnaar bij Vijfheerenlanden-derby Ameide-Meerkerk na knotsgekke tweede helft

Ameide 1

SV Meerkerk 1

3e klasse C

21 mei 2022 15:00

M. de Zwarte

Sportpark Meihoven
Tiendweg 3
4235VW
TIENHOVEN ZH
tel. 0183-601827

AMEIDE • Natuurlijk waren er rookbommen en flinke knallen voorafgaand aan de Vijfheerenlanden-derby tussen de aartsrivalen Ameide en SV Meerkerk. Op het veld was er pas in de tweede helft te genieten van vuurwerk. En hoe. Een kleine 1000 toeschouwers kreeg een geweldige wedstrijd te zien. Zes goals, waarvan drie in de laatste speelminuten.

Man of the match was zonder enige twijfel Kevin Kroeze, die na 3,5 jaar blessureleed zijn rentree op Meihoven maakte. “Twee weken geleden heb ik een halfuurtje meegedaan met het tweede elftal. Vorige week 60 minuten en vandaag begon ik op de bank bij het eerste. Geheel volgens planning, want in de verloren uitwedstrijd in Meerkerk heb ik als doel gesteld deze pot te halen. Ik had toen na mijn kruisbandoperatie nog niet eens getraind. Over mijn nabije toekomst durf ik nog niet te denken. Morgenochtend eerst maar eens kijken hoe ik uit bed kom”, glunderde de invaller van oor tot oor.

“Ik had vooraf gedacht aan een invalbeurt van tien minuten, maar het liep anders. Er moest meer snelheid in onze voorhoede komen en daar moest ik voor zorgen. Mijn eerste balcontact was niet goed, waardoor Jorn Keppel aan de noodrem moest trekken en zijn tweede gele kaart kreeg. Maar ons publiek op het terras was vandaag onze elfde man.”

Foto: Gerco van Oort

Geweldige pot voetbal
Dat zag ook zijn trainer Jan Verveer. “Fantastisch, wat een geweldige pot voetbal. Wat ben ik ontzettend blij dat zulke wedstrijden kunnen en mogen worden gespeeld. Alles zat erop en eraan, met dank aan de goede scheidsrechter.”

Gelijk had Verveer. Marin de Zwarte uit het verre Vlissingen voelde de derby perfect aan. Gaf misschien, zeker in de slotfase, weleens te makkelijk een vrije trap. Maar deed dat aan beide kanten. Bovendien werden de ‘cadeautjes’ snel genomen en kwam er mogelijk nog meer vaart in het slot van de wedstrijd.

Controle
Die snelheid ontbrak volledig in deel 1. Meerkerk kwam na een halfuur spelen via topscorer Floren Streefkerk terecht op voorsprong. “We hadden de controle over de wedstrijd en in de tweede helft was er ook geen vuiltje aan de lucht. Maar met tien man kregen zij vleugels en was het voor ons niet meer ‘kat in het bakje’”, aldus SV Meerkerk-trainer Gert-Jan Koekkoek.

Hij zag Robbert Bakker twee keer scoren en zijn eigen ploeg door een lucky toch nog op 2-2 komen. Luuk van der Leun strafte een zeldzame blunder van Ruud de Groot in minuut 89 af. Floren Streefkerk jaste in blessuretijd de 2-3 in de kruising en in de slotseconde bepaalde Roel de Kruijk niet minder fraai de eindstand op 3-3.

Foto: Rick den Besten

Emoties
“Ik weet nog niet of ik blij of teleurgesteld moet zijn”, beaamde Koekkoek kort na het laatste fluitsignaal. “De emoties gieren door mijn lichaam. We komen uit een verloren positie ineens op voorsprong om vervolgens in de slotseconde de overwinning weer weg te geven. Het was weer een euforische derby.”

Iets verderop werden de spelers van Ameide als helden binnengehaald. Roel de Kruijk, die de gelijkmaker maakte, ging nog net niet op de schouders. “Afgelopen seizoen heb ik al een paar keer geprobeerd zo te scoren, maar die ballen gingen naast of hoog over. Vandaag niet, die bal draaide er prachtig in. Een beetje zoals Lasse Schöne dat voor Ajax deed in Madrid. Lekker hoor.”

En zo bleef de broederstrijd tussen Ameide en SV Meerkerk onbeslist, maar met de – zeker neutrale - toeschouwers als grote winnaar. Meerkerk kan nog steeds de nacompetitie om promotie in. Zaak is dan om als derde te eindigen, een positie die nu wordt gedeeld met Hardinxveld en Streefkerk.

Met dank aan Theo Sprong, Gerco van Oort, regio-voetbal.nl en soccerreporter.nl